torsdag 3 februari 2011

NagaJolokia - Ghostbite


Titta vad jag lyckades hitta när jag var ute och reste! När och till vad ska jag våga prova denna raritet?
Jag odlade Bhut Jolokia förra året, men fick bara en enda frukt. Den åt jag inte utan tog istället frön av, så att jag skulle kunna odla mer i år.
Men nu har jag en hel flaska med världens starkaste chilisås.
Jag inväntar rätt tillfälle och entusiastiskt sällskap för att prova denna exklusiva sås.
Vilken rätt passar den bäst till?



" Bhut Jolokia (även känd som Naga Jolokia, Ghost Bite, Ghost Chili, Ghost Pepper, Naga Morich och spökbett) är en chili som växer i nordöstra Indien (Assam, Nagaland och Manipur) och Bangladesh. 2006 bekräftades den av Guinness World Records som den starkaste chilin i världen med 1 001 304 scoville-enheter, och överträffade därmed Red Savina.


Naga Jolokia är så stark att den används i andra sammanhang än som krydda i mat. Vid kontakt med hud och slemhinnor orsakar den en stark känsla av smärta och neutraliserar sitt offer. Det indiska försvaret har tagit fram vapen baserade på chilin med syfta att förlama motståndare i krig. (Wikipedia"

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Odling i city Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template