söndag 6 februari 2011

Att odla Ingefära


Hur odlar man ingefära? Jag har ingen aning, men jag tog en vanlig rot, köpt i mataffären och la ovanpå jorden i en kruka. Några månader efteråt har den växt till en vacker planta. Den är värd kärlek och omsorg!

Nu i efterhand läser jag på lite om hur man ska ta hand om ingefära.

Först ska man låta rötterna (ingefärsknölarna) ligga lite i ett soligt fönster så att det kommer fram små antydningar till skott. När man planterar den ska man inte begrava den helt. Jag la min direkt ovanpå jorden och det tog fart som bara den.

Jag läser även att plantan kan bo utomhus på sommaren och tar tacksamt emot lite sandblandad jord.
Ingefäran tycker inte om att ha det för blött, så vattna med måtta.

Växten kan bli hög (1,5 meter) och kan ge vackra orchideliknande blommor.


Till hösten ska man kunna skörda lite nya ingefärsknölar.




Jag älskar ingefära i matlagning, i the och i godis. Det är dessutom en rot som har många hälsofrämjande egenskaper.

1 kommentarer:

lalalowi on 13 mars 2011 kl. 19:02 sa...

Intressant och spännande med ingefärsväxt! Jag kanske också ska prova det, det är ju himla gott!

Skicka en kommentar

 

Odling i city Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template