söndag 10 april 2011

Framsteg


Det går framåt i kollo.
Förra helgen tillbringades med att bygga en rejäl baksida till mitt växthus så att det skulle kunna flyttas till den soliga platsen mitt i odlingslandet. Nu står det på plats och jag tror inte ens stormen Gudrun kan rubba det. Baksidan är en solid glasskiva förankrad i en mycket stabil ram som bankats ner minst en meter ner i marken. Jag är mycket glad över detta, det innebär att jag faktiskt kommer att kunna börja använda växthuset för tex chilin, paprikan och gurkan.

Denna helgen kom vårvädret till Malmö. Jag passade på att sätta tre sorters potatis samt att så morotsfröna. 
Jag har markerat med pinnar de bitar som nu är upptaget i landet.

Som vanligt är jag superivrig och vill helst göra allt på en gång. Men jag får lugna mig.
Dahliorna som jag förodlat åkte i alla fall ut i krukor utomhus idag.

Jag är inte så överdrivet blomsterintresserad, jag tycker mest om att odla saker som går att äta. 
Men de små blåa blommorna som fullkomligt tagit över både rabatt och gräsmatta är svåra att inte tycka om.  Så söta. 

Nu börjar säsongen. Nu börjar livet igen.






3 kommentarer:

Rosas blog on 11 april 2011 kl. 06:38 sa...

Hej Jonna
Jag har också varit ute i trädgården i helgen.
Satt potatis, lök o en rad morötter. Sen är växthuset städat och bara väntar på tomat, gurka, paprika och chili plantor.
Det blå blommorna heter scilla och är helt underbara.

Jonna on 11 april 2011 kl. 07:31 sa...

Hej Rosa! Din trädgård är så fin!

När kan man sätta ut tomat/chili/gurk plantor i växthuset?
De är på förodling och är ca 1 dm höga.

Och vad är nästa grönsak man kan sätta i jorden? Jag tänkte sätta bondbönor nästa helg, vad har du för planer?

Rosas blog on 14 april 2011 kl. 22:00 sa...

Gurkor vill ha värme så de får vänta till mitten av maj- bönor brukar dom säga att man ska sätta först när man kan dansa naken i trädgårdslandet.
Jag ska sätta lite rödbetor mest för att jag tycker om nykokta med creme fraiche med vitlök i. R-betor väntar jag att sätta först om två veckor.

Skicka en kommentar

 

Odling i city Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template