tisdag 22 mars 2011

Årets bönor


Sitter och går igenom mina fröer.
I år ska bli stora bön-året.
Jag har en hel del sorter i år, vissa verkar man kunna plantera snart såsom bondbönorna (broad beans).
Brytbönorna verkar vara känsligare för kyla så de får jag nog vänta med.

Här är en liten kom-ihåg-lista till mig själv så jag vet när jag ska så vilken.




Broad Bean Bunyards Exhibition Seeds

This long podded variety has 8-9 white beans per pod, with delicious flavour and texture.

Excellent fresh or frozen.
Requires support.

Jan-May sow indoors/outdoors

















Mont D'Or Wax Bush Bean

A yellow wax bean with 6 inch pods containing black seeds. Best cooked whole, one of the most popular wax beans. They can be planted from seed as soon as the soil is warm. Bush type beans are very easy to grow and manage, reaching a height of only 2 feet tall. To control harvest, bush beans can be planted every two weeks. There is no need to soak beans prior to planting and no need to heavily water right after planting. Pole beans will require some type of trellising system, with the tee pee system working quite well. It is alright if beans are a little crowded, as they lend each other support, however, thinning to 4 inches is best.















Scarlet emperor runner bean

'Scarlet Emperor' is an old favourite with bright red flowers. It produces heavy crops of long, smooth textured dark-green pods. The pods are very long, up to 38cm (15in), and have the stringiness we usually associate with older varieties of runner beans. Runner beans like a soil that has had plenty of organic matter worked into it.

Height: 300cm
Time to plant seeds: March to June
Flowering period: July to September

















 Runner Bean: White Emergo
High yielding, white flowered variety. Runner Bean White Emergo produces long, smooth pods from late summer to autumn.

Sowing Instructions

May to July outdoors, directly into rich, well prepared soil in a sunny spot. Provide support for climbing habit, either a row or wigwam of 180cm canes or netting, sow 2 seeds against each cane, 5cm deep.

























Red valentine bean

Originally grown by the Missouri River Indians, this bean was sent to Europe in 1817 and then sent back to America in 1837, where the Landreth Seed Co. first listed it. The Red Valentine bean was used as a snap bean and is best when picked young. The seed is pink mottled with cream to lighter pink and is about the size of a kidney bean. Fearing Burr (Field and Garden vegetables of America, 1865) stated that, "Few, if any, of the dwarfs harden their pods so slowly, or continue longer in condition for use, and few are more productive." A very historic variety. EXTREMELY RARE.












Cropper teepee bean

Description:
Pencil podded type with medium green pods containing white seeds, the pods are held well above the foliage so picking is easy. Early sowings can be started under cloches as long as they are in place at least a fortnight before sowing. Alternativaley seeds can be sown in pots or modules under glass and transplanted later in the season. Protected sowings can start in April, outdoor sowings and transplanting are possible only from mid-May onwards. Successional sowing is recommended for a continuous supply. Sow the seeds 4-5cm deep, 20cm apart in double rows 20cm apart, stagger the seeds so that plants in one row grow midway between plants in the next. Sow a few seeds extra at the end of the row, to transplant in any gaps. The site must be wind free and suinny to get the best results. Pick the pods when young and regularly to encourage new growth.



3 kommentarer:

David on 23 mars 2011 kl. 22:55 sa...

sicket sammanträffande. det blir störbönsår här oxå. nu ligger påsarna i garderoben och jag vill inte väcka sovande sambon men återkommer givetvis med sortnamn. annars kan ni läsa om det på min blogg.

om du är intresserad av lila bondbönor har jag gott om det. förra året sådde jag bondbönorna under påskhelgen och fick fin fin skörd, la över en fiberduk för att skydda mot fåglar. även sojabönor fick jag mersmak på. beställde från nordgen men har nu fått tag på sorten fiskeby V som är en svensk raritet från 40-talet. äter sojobönorna som färskbönor, mycket gott.

Jonna on 24 mars 2011 kl. 07:58 sa...

Jag provade sojabönor förra året, men det blev inte bra. Det blev väldigt lite skörd. Synd för jag tycker färska sojabönor är en delikatess!
Tror jag hade 1m2 med sojabönsodling vilket resulterade i 1,5 dl färska bönor.Kommer inte ihåg sortnamnet, kanske är det värt att prova igen.

David on 27 mars 2011 kl. 17:11 sa...

jag får tillstå i att det var en diger skörd. sojabönor har andra näringsanspråk än andra bönor i allmänhet. ska ta och läsa på litta mer så att jag maxar skörden i år :)

Skicka en kommentar

 

Odling i city Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template